9 oktober 2018 – Optimale gebruikerservaring radio door combinatie DAB+ en IP

9 oktober 2018 – Optimale gebruikerservaring radio door combinatie DAB+ en IP

Radio innoveert volop in een wereld die steeds digitaler wordt. De combinatie tussen DAB+ (broadcast) en internet (metadata) zorgt voor een optimale gebruikerservaring voor luisteraars bij smartspeakers en connected cars. Zenders kunnen zo allerlei extra zaken meesturen, van logo’s tot nieuws, (verkeers)informatie en interactieve diensten. Dat was de kernboodschap tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio.

Internationale samenwerking tussen radiozenders en bijvoorbeeld auto-industrie en smartspeakerfabrikanten op basis van internationale standaarden is daarvoor mede essentieel. Luisteraars zullen zowel thuis als in de auto meer en meer per stem bestuurde apparaten gaan gebruiken. Op het symposium zijn voorbeelden gegeven van radiotoepassingen in de nabije toekomst die inspelen op het veranderende gedrag.

DAB+ is als opvolger van FM inmiddels stevig gevestigd en de opmars gaat door. Inmiddels kunnen 470 miljoen mensen radioluisteren in 41 landen via de digitale ether. In 2018 is Nederland met 19% opnieuw koploper in de groei van verkopen van DAB+ radio’s binnen Europa (bron: GfK januari tot en met augustus 2018). Het eerste halfjaar 2018 reed 38% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met standaard DAB+ aan boord (bron: Jato Dynamics januari tot en met juni 2018).

Jurre Bosman, directeur Audio NPO en voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL:
“Tegenwoordig gaat bijna de helft van de radiobeluistering al buiten de ether-FM om, via een scala aan digitale apparaten. De toekomst van radio-ontvangst is digitaal hybride, een combinatie tussen DAB+, 4/5G en wifi. Dit levert allerlei extra’s op voor luisteraars.”