6 november 2019<br>Bijna kwart van Nederlandse huishoudens bezit DAB+ radio
  • 6 november 2019

6 november 2019
Bijna kwart van Nederlandse huishoudens bezit DAB+ radio

Steeds meer mensen luisteren digitaal naar de radio. Het aandeel van digitaal luisteren via DAB+, internet en/of settop-box is inmiddels opgelopen naar 39% (33% in 2017). DAB+ is binnen het digitale domein het sterkste gegroeid. De luistertijd via DAB+ verdubbelde van 13 naar 26 minuten per dag tussen 2017 en 2019.

In Nederland zijn sinds 2014 meer dan 1,5 miljoen DAB+ radio’s verkocht (een stijging van 50% ten opzichte van vorig jaar). Het percentage huishoudens met een DAB+-ontvanger steeg van 15% naar 24%. In de eerste helft van 2019 reed van de nieuw verkochte auto’s 43% met een standaard DAB+ autoradio de garage uit. Dit bleek vandaag tijdens de General Assembly van World DAB in Brussel, waar de meest recente cijfers van het NLO AudioMonitor, JATO Dynamics en GfK zijn gepresenteerd.

DAB+ biedt luisteraars voordelen als meer zenderkeuze in de ether en digitale geluidskwaliteit. Zowel de NPO als de commerciële landelijke radiostations hebben sterk landelijk dekkende DAB+ netwerken uitgerold. Inmiddels is ook de eerste streekomroep gestart met uitzenden via DAB+. Tevens wordt volgend jaar door het ministerie van Economische Zaken & Klimaat een extra landelijk dekkend DAB+ netwerk geveild, met nog meer zenderaanbod voor luisteraars tot gevolg.

Volgend uit de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC) – die op 20 december 2018 in werking is getreden – wordt in heel Europa wetgeving van kracht waardoor alle nieuwe auto’s vanaf eind 2020 standaard uitgerust moeten worden met een ontvanger voor digitale etherradio (DAB+), de opvolger van FM. Veel autofabrikanten bereiden zich hierop voor.

Jurre Bosman, voorzitter Stuurgroep Digital Radio Nederland en directeur audio NPO:
“DAB+ is binnen het digitale domein het sterkste gegroeid. De drijfveer voor het luisteren via DAB+ is de digitale geluidskwaliteit. Daarnaast speelt het grote aanbod aan stations en gemakkelijke vindbaarheid een belangrijke rol. Onze ambitie is dat elk toestel dat verkocht wordt digitale radio kan ontvangen.”